Zalecenia dietetyczne przy refluksie

  • Osoby otyłe lub z nadwagą powinny schudnąć, gdyż otyłość wiąże się ze wzrostem ciśnienia śródbrzusznego, co nasila dolegliwości chorobowe
  • Należy dokładnie przeżuwać spożywane pokarmy
  • Ostatni posiłek należy spożyć najpóźniej na 3 godziny przed pójściem spać
  • Potrawy powinny być lekkostrawne, dlatego należy je przygotowywać metodą gotowania  w wodzie , na parze. Można smażyć i dusić bez dodatku tłuszczu, grillować, używając do tego specjalnych patelni lub rondli. Zalecane jest pieczenia w foli aluminiowej, pergaminie do pieczenia lub rękawach do pieczenia.
  •   Należy kategorycznie wyeliminować potrawy, panierowane, smażone w głębokim tłuszczu. Tego typu dani są ciężkostrawne i długo zalegają w żołądku podrażniając błonę śluzową. Tłuszcze należy podawać w postaci surowej do zup, mięs i warzyw.
  • Należy jeść posiłki bardzo regularnie, bez pośpiechu i unikać zdenerwowania. Stres przy jedzeniu może dodatkowo nasilać dolegliwości chorobowe. Zaplanowane w diecie godziny posiłków powinny być ściśle przestrzegane. Jedzenie na raz zbyt dużych porcji to jedna  z najczęstszych przyczyn dolegliwości refluksowych , dlatego posiłki najlepiej jest rozłożyć na 5 małych, spożywanych co 3 godziny
  • Dania powinny być ciepłe, a nie gorące. Zbyt wysoka temperatura podrażnia przełyk  i ściany żołądka.
  • Niedozwolone jest podjadanie, zaburzające pracę układu pokarmowego
  • Należy unikać popijania posiłków zbyt dużą ilością płynów, które rozcieńczają soki żołądkowe i spowalniają trawienie. Znacznie lepiej jest pić napoje pomiędzy posiłkami.
  • Po posiłku nie należy przyjmować pozycji leżącej, bo może to ułatwić cofanie się treści pokarmowej do przełyku i nasilać dolegliwości. .
  • Jedząc każdą potrawę, warto zaobserwować reakcje  organizmu. Każdy reaguje na różne potrawy indywidualnie. Zdarza się, ze to, co może zaszkodzić jednej osobie, jest całkowicie nieszkodliwe dla drugiej. Warto prowadzić specjalny zeszyt i zapisywać w nim, co zjedliśmy danego dnia oraz jaka była reakcja układu pokarmowego. Jeżeli nie zauważymy żadnych niepokojących objawów ze strony żołądka, spokojnie możemy włączyć dany produkt lub potrawę do jadłospisu.

 

mgr dietetyki Barbara Malina-Kozak